أهلا بك في بوريوبيشي..

نهدف بمقالاتنا لتصحيح الكثير من المفاهيم الخاطئة عن السيارات.. لذلك فنحن نكتب باللغة العربية الفصحى لكي نصل لكل مستخدمي السيارات في العالم العربي.. نحاول أن تكون مقالاتنا موضوعية.. لذا لن تجد في مقالاتنا أي منشورات تسويقية أو أي انحياز لأي جهة كانت عداك .. أنت القارئ. ننصحك بتصفح مقالاتنا بالكامل لمزيد من الاستفادة.. وإذا أعجبك محتواها فنرجو أن تساعدنا في الوصول إلى أكبر عدد ممكن من القراء.. سواء هنا في هذا الموقع أو على صفحاتنا على منصات التواصل الاجتماعي.

06/05/2018

ضحكوا عليك لما قالوا.... اتعرف على أشهر أساطير زيوت محركات السيارات

زيوت السيارات بقت من أكتر المجالات اليومية اللي مليانة أساطير والناس واخداها كمسلمات مفروغ منها...

الحقيقة إن بعض الأساطير دي كانت ممكن تبقى حقيقية من 60-70 سنة فاتوا... وبعض الأساطير دي مبنية على فهم خاطئ تماما لبعض المعلومات الفنية... والبعض الآخر مالوش أي أساس نهائي...

تعالى نتعرف على أشهر أساطير زيوت السيارات...

الزيت ده ممتاز.. أنا مجربه


اوعى تمشي بالتجارب ولا بالسمع من أي حد... كتالوج عربيتك هو مرجعك الوحيد...

عايز تجرب .. براحتك...

بس اللي بيجرب ده داخل مغامرة ما يعرفش نتايجها إيه... وكإن عنده 10 عربيات تانية والعربية دي مستغني عنها فبيجرب فيها.. ولو باظت مش مشكلة.. واهو عنده غيرها كتير...

لو انت وضعك زي كده جرب... على وضعك..
نصيحة من القلب..

اختار الزيت بالمواصفة الصح وغير الزيت حسب ما الكتالوج يقوللك.
بس كده

زيوت شل أحسن من موبل.... لا لا لا... زيوت ليكوي مولي ...


عمرها ما كانت بالماركة....

توصيات الكتالوج هي الأساس... وإذا كان في كتالوج كاتب ماركة معينة فده اتفاق تجاري بحت...

وإذا رحت للماركة المكتوبة في الكتالوج فبردو استحالة كل الزيوت اللي عندهم تمشي مع عربيتك مهما كان نوعها.

فعليا... لو قارنت زيتين من ماركتين مختلفين وليهم مواصفات متشابهة.. مش هتلاقي أي فرق محسوس بينهم.

الزيت بيتغير كل 3000 كيلومتر


الزيت بيتغير حسب ما كتالوج عربيتك يقول... ممكن يقوللك غير كل 3000 كيلومتر.. وممكن يقوللك غير كل 15 ألف كيلومتر...

مالهاش قاعدة غير إنك ترجع لكتالوج عربيتك.

أحط زيت 5000 ولا 3000؟؟؟


مفيش حاجة اسمها زيت 3000 وزيت 5000 ... الأرقام دي مجرد تسميات تجارية مالهاش علاقة بالمسافة اللي العربية بتمشيها.

العربية لو مشيت 100 ألف كيلو لازم تحط فيها زيت معدني


دي أسطورة جاية من فهم خاطئ تماما للزيوت التخليقية...

الزيت بيتبخر


مفيش زيت بيتبخر... الزيوت من أقل السوائل في الدنيا تعرضا للتبخير...

الزيت بيتحرق في الموتور مع البنزين أو السولار... وده بيسموه "استهلاك الزيت"

الشتا داخل.. أحط زيت إيه؟؟؟؟


يااااااااه... ده انت قديم قوي....
زيت الشتا وزيت الصيف ده كان من ييجي 70 سنة ... قبل ما يخترعوا الزيوت متعددة اللزوجة...

عربيتي ماشية 150 ألف... أحط زيت إيه؟؟


اسمحلي... سؤالك غلط أصلا...

لازم تعرف كذا حاجة...

أولا .. زيوت السيارات تختلف بشدة من ناحية الجودة واللزوجة... والحاجتين دول تقدر تعرفهم من شوية أكواد مكتوبة على علبة الزيت.

ثانيا.. كل شركة عربيات بتختار زيت مناسب بمواصفات معينة (جودة ولزوجة) بحيث تناسب مواتيرها وتشغلها بأحسن ما يكون..

ثالثا.. شركات الزيوت بتعمل كذا نوع زيت بكذا لزوجة وكذا مستوى جودة علشان يبقى عندها منتجات تناسب كل شركة عربيات وكمان تناسب مستويات الدخل المختلفة...

رابعا... مش معنى إن زيت اشتغل كويس مع حد معين انه ينفع يشتغل معاك...

ارجع لكتالوج عربيتك واعرف مواصفات الزيوت اللي تمشي معاك.

...